THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ubóstwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIELĘGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE
    WOLĘ BYĆ
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJĄ NAS






    ZOFIA ŁAPNIEWSKA: Raport Alternatywny Pekin +10, Ekonomia
    Wspomniane 38% tworzą: kobiety od stanowiska głównej księgowej
    do dyrektorki generalnej oraz kobiety prowadzące własne przedsiębiorstwa, które zatrudniają personel.

    Szacunkowo przyjmuje się, że jedynie 2% kobiet pracuje na najwyższych stanowiskach. Tak
    zwany „szklany sufit” dla kobiet istnieje, na co wskazuje raport opracowany przez Instytut Spraw
    Publicznych „Szklany sufit: bariery i ograniczenia karier polskich kobiet”, Warszawa, 2003. Różnice
    w płacach kobiet i mężczyzn nadal pozostają widoczne, lecz można zaobserwować tendencję zniżkową:
    z 30% w 1995 roku do 18% w roku 2002. Największe dysproporcje występują wśród menadżerów
    i wyższych urzędników: w 2002 roku było to 28%; a także wśród robotników: 37%. Według Centrum
    Praw Kobiet polskie parlamentarzystki, które stanowią jedynie 20% deputowanych i senatorów,
    zarabiają 71% średniej pensji mężczyzn na tych samych stanowiskach. Zaś wśród tych, którzy zarabiają
    w kraju najwięcej, mężczyźni stanowią 80%, a kobiety 20% (2000r.).

    Raport rzadowy nie wspomina o żadnych rozwiazaniach politycznych, programach czy projektach
    na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet na rynku pracy. Można więc wnioskować z dużym prawdopodobieństwem,
    że takowe nie istnieją. Jedyną zmianą była nowelizacja kodeksu pracy i dodanie zapisu
    o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu. W rekomendacjach końcowych Komitetu Praw Człowieka
    ONZ czytamy pkt. 16: „Komitet zauważa zmiany w Kodeksie Pracy polegające na dodaniu zapisu
    o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu. Ubolewa jednak nad tym, że w prawodawstwie państwowym
    nadal nie ma odpowiednich ogólnych zapisów dotyczących zakazu dyskryminacji”. (Przez to możemy
    rozumieć brak ustaw, szczegółowych przepisów i rozporządzeń). Tu można przytoczyć przykład
    bezwzględnego łamania praw człowieka i dyskryminacji kobiet przez sieć marketów Biedronka firmy
    Jeronimo Martins
    .

    W artykule Gazety Wyborczej z dnia 7 lipca br. pt.: „Nieprawidłowości stwierdzone
    w 200 skontrolowanych sklepach Biedronki w całym kraju” czytamy: „W jednym z opolskich marketów
    do rozładunku towaru wyznaczono pracownicę w ciąży. Kobieta wykonała polecenie, ale kilka
    dni później poroniła.

    W Głubczycach pracownicy spędzali w sklepie po 14 godzin na dobę, a jedna
    z kobiet przepracowała ponad 230 godzin w miesiącu, mimo że norma wynosi 150 godzin. Zdarzały
    się również przypadki niepłacenia za nadgodziny. W Oleśnie kobiety ręcznie ciągnęły wózki widłowe
    z ładunkiem ważącym od 670 do 960 kg.”
    Rząd nie podjął żadnych kroków, ani działań prowadzących do realizacji następujących celów Platformy
    Pekińskiej: promocji ekonomicznych praw kobiet i ich niezależności, w tym dostępu do zatrudnienia,
    zapewnienia odpowiednich warunków pracy i kontroli zasobów gospodarczych, pomocy
    w zakresie dostępu kobiet do zasobów, zatrudnienia, rynków i handlu, zapewnienia usług biznesowych,
    szkoleń oraz dostępu do zasobów, informacji i technologii, w szczególności dla kobiet
    o niskich dochodach, wzmocnienia zdolności gospodarczych i sieci komercyjnych, eliminacji segregacji
    na tle zawodowym i wszystkich form dyskryminacji w zatrudnieniu, promocji harmonizacji pracy
    z obowiązkami rodzinnymi u kobiet i mężczyzn.

    Właśnie nie spełnienie ostatniego celu jest najczęściej wymieniane jako bariera awansów kobiet -
    przypisanie kobiet do tradycyjnych ról. Instytut Spraw Publicznych podaje: „Wyraźne jest w chwili
    obecnej zjawisko opóźnienia momentu urodzenia pierwszego dziecka, młode kobiety dążą do tego,
    żeby zacząć karierę zawodową, żeby jakoś spróbować. Panuje wśród naszych respondentek absolutna
    zgoda, ze młode kobiety, nastawione na zrobienie kariery, życie rodzinne, a szczególnie posiadanie
    dzieci, odsuwają na dalszy plan. Albowiem macierzyństwo i jego konsekwencje są bardzo źle widziane
    w instytucji: mój szef na przykład, jak się dowiedział, że moja koleżanka jest w ciąży, to powiedział, żeby się
    zastanowiła, bo to będzie miało wpływ na jej karierę (...) Kobieta kobiecie tak by nie powiedziała.”
    Nie przeprowadzono żadnych reform politycznych, kampanii medialnych czy pilotażowych programów
    rządowych czy też projektów promujących kobiety na rynku pracy.

    W kilku miastach zostały stworzone Agencje Rozwoju Regionalnego, częściowo dotowane z funduszy
    publicznych, które oferują pomoc w zdobywaniu funduszy, udzielają również niskooprocentowanych
    kredytów kobietom i mężczyznom. Organizują konkursy projektowe, niektóre z nich dotyczą promocji
    zawodowej kobiet i są finansowane z funduszy strukturalnych, a wcześniej z funduszu PHARE.

    Wiele organizacji kobiecych w Polsce (np. Międzynarodowe Forum Kobiet, OŚKa, eFKa, NEWW-Polska,
    Centrum Promocji Kobiet, Demokratyczna Unia Kobiet) w ciągu ostatnich kilku lat organizowała
    i nadal przygotowuje konferencje, seminaria i warsztaty dla kobiet i kobiet–przedsiębiorczyń
    w zakresie nowych technologii i informacji, podniesienia umiejętności biznesowych oraz związanych
    z tym spraw, by wzmocnić pozycję kobiet, zmniejszyć bezrobocie oraz poprawić sytuację kobiet na
    rynku pracy.

    Rząd w swym raporcie nie wykazuje zainteresowania poszerzeniem działań na rzecz kobiet
    w kontekście postanowień światowych konferencji takich jak: Światowa Konferencja Praw Człowieka
    (Wiedeń, 1993r.), , Międzynarodowa Konferencja na Temat Finansowania dla Rozwoju (Monterry,
    2002r.) oraz Światowy Szczyt dotyczący Zrównoważonego Rozwoju (Johannesburg, 2002r.)
    Pomimo wymienionych w oficjalnym raporcie braków i przeszkód, rząd jedynie w bardzo ogólny
    sposób deklaruje, że „podejmuje praktyczne i prawne działania w celu przeciwdziałania niekorzystnym
    trendom na rynku pracy związanym z kobietami.” Żadne konkretne programy czy projekty nie
    zostały wymienione.

    Z raportu wynika, że rząd nie wyciągnął wniosków odnośnie sytuacji ekonomicznej kobiet, nie ma
    również żadnych doświadczeń, którymi mógłby się podzielić z innymi krajami w tym zakresie.
    Powołana przez rząd instytucja, której celem jest dystrybucja niektórych środków unijnych (Fundusz
    Współpracy) dopuściła do sytuacji, w której środki zostały przyznane w czterech przypadkach organizacji
    międzynarodowej (agendzie ONZ).

    Rząd nie przeprowadza analizy budżetu pod kątem płci. Jak dotąd jedyna taka analizę przeprowadziła
    organizacja pozarządowa –Stowarzyszenie Współpracy Kobiet, NEWW-Polska, która przeprowadziła
    analizę budżetu miasta Gdańska.

    Raport został opublikowany przez Stowarzyszenie Współpracy Kobiet NEWW-Polska
    Został opracowany na Sesję Specjalną Komisji Praw Kobiet ONZ Pekin+10 w Nowym Jorku 28.II-11.III.2005
    Do pobrania w całości:
    www.neww.org.pl//download/Raport_alternatywny.pdf
    Lewicowa Sieć Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pamiętniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa uytkownika

    Haso



    Nie moesz si zalogowa?
    Popro o nowe haso
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00